kontakt: 12 623-71-22  recepcja@diab-endo-met.pl rejestracja ePacjent

| Medyczne Centrum
| Diabetologiczno-Endokrynologiczno-Metaboliczne

Strona głównaAktualności


Aktualności

 

Od 16 marca zmieniają się zasady korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej. Kiedy skorzystasz z wizyty stacjonarnej, a kiedy z teleporady? 

 
Kiedy bezpośrednia wizyta

Twój lekarz nie może odmówić Ci bezpośredniej wizyty, gdy:

  • Nie wyrażasz zgody na teleporadę – Ty lub Twój opiekun ustawowy.
  • Cierpisz na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy.
  • Istnieje podejrzenie choroby nowotworowej. 
  • Masz pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniark . 
  •  
    Kiedy teleporada

    Korzystasz z teleporady, gdy:

  • Istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2.
  • Potrzebujesz recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.
  • Potrzebujesz zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.
  • Potrzebujesz zaświadczenia o stanie zdrowia.
  • Lekarz w trakcie rozmowy uzna,że jest możliwa z uwagi na stan zdrowia 
  • Co uzyskasz przez teleporadę u swojego lekarza

    • zalecenia
    • e-zwolnienie
    • e-skierowanie  / wg zasad NFZ /  
    • e-receptę
    • sugestię bezpośredniej wizyty w przychodni lub kontaktu z pogotowiem ratunkowym (jeśli Twój stan zdrowia będzie tego wymagał).
     
    Jakie obowiązki informacyjne ma placówka lecznicza

    Placówka lecznicza podstawowej opieki zdrowotnej ma obowiązek informować o warunkach udzielania teleporad. Musi to robić:

    • w miejscu leczenia
    • na stronie internetowej
    • telefonicznie na Twoją prośbę.

    Informacja powinna zawierać następujące dane:

    • listę świadczeń, które są udzielane wyłącznie w formie bezpośredniej wizyty
    • system, przez który lekarze udzielają teleporad
    • sposób ustalenia terminu teleporady
    • sposób nawiązania kontaktu przez placówkę  z pacjentem w celu udzielenia teleporady oraz sposób jej udzielenia
    • sposób postępowania, gdy teleporada jest anulowana, bo pacjent nie jest dostępny w ustalonym terminie (placówka musi podjąć co najmniej 3 próby kontaktu z pacjentem, w odstępie nie krótszym niż 5 minut) anulują zlecenie teleporady
    • możliwość skorzystania ze stacjonarnej wizyty, gdy jest ona niezbędna
    • instrukcje o:
      • sposobie realizacji e-recepty
      • sposobie realizacji e-skierowania
      • sposobie realizacji e-zlecenia na wyroby medyczne
      • sposobie realizacji zlecenia badań dodatkowych, w szczególności laboratoryjnych 

     

    Termin realizowania teleporady

    Teleporada jest udzielana w jednym z dwóch terminów:

    • nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki – za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobiście w przypadku wizyt pilnych
    • w późniejszym ustalonym wcześniej terminie terminie,
    Jak przebiega teleporada
  • Przed udzieleniem teleporady potwierdzenie tożsamość pacjenta. Lekarz robi to na podstawie przekazanych przez pacjenta danych lub danych wskazanych w dokumentacji medycznej czy deklaracji wyboru, okazanych przy wideoporadzie (np. dowód osobisty) albo wskazanych w Internetowym Koncie Pacjenta.
  • Przeprowadzenie wywiadu z pacjentem oraz analiza jego dokumentacji medycznej.
  • Udzielenie świadczenia zdrowotnego, czyli ustalenie jednostki chorobowej, oraz zlecenie właściwego postępowania medycznego.
  • Ocena, czy teleporada jest wystarczająca, by rozwiązać problem zdrowotny pacjenta.
  • Poinformowanie pacjenta o konieczności stacjonarnej wizyty, jeżeli problem zdrowotny uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie teleporady.
  •  
    w górę